Carregant Esdeveniments

LES NOSTRES BANDES I ORQUESTRES

BANDA SINFONICA MUNICIPAL DE ALICANTE – BSMA / ensems 44

24 setembre / 20:00h.

Preu: Gratuït

PROGRAMA:

I Part

JERRY GOLDSMITH (1929-2004), ALIEN: EL HUITÉ PASSATGER (1979)

Arranjament: Pablo Olivas

PEDRO SALINAS, MIL SEGUNDOS DE EXORCISMO CONTRA LA ESTUPIDEZ HUMANA

II Part

SIXTO HERRERO

– JALEO (2017) PER A QUARTET DE SAXOS I BANDA
– LA CIUDAD (2018) RAPSÒDIA PER A BANDA SINFÓNICA

* JERRY GOLDSMITH (1929-2004), EL PLANETA DE LOS SIMIOS (THE HUNT) (1968)

Arranjament: Pablo Olivas

 

Director José Vicente Díaz Alcaina

 


 

ÀLIEN: EL HUITÉ PASSATGER. Jerry Goldsmith (1929-2004) Arranjament : Pablo Olivas

La música de “Àlien, el huité passatger” s’ha guanyat per eḿritus propis estar doblement reconeguda dins de les dt.́s destacades de la història. D’una banda, perquè Goldsmith faiǵ un treball impressionant i tremendament original i atrevit per a la seua época. El resultat és una banda sonora en la qual Goldsmith aconsegueix conjuminar una sensación de extrañeza, misteri i humanitat en un món espacial i futur. Un món que assaltat per un ser extraño i brutal enfront del qual no sabem cómo enfrontar-nos, però que alhora ens sembla extrañamente atractiu. Aqueixa és precisament una de les raons per les quals Goldsmith és considerat un dels dt.́s grans compositors de la història.

PEDRO SALINAS ROBLES

Des de 2020 es dedica plenament a la composición, realitzant una intensa activitat fruit de la qual ha rebut en 2021 una Mención Especial en el Concurs Internacional de Composición per a banda de Nova Ligure a Itàlia, un 3er premi en el Concurs Internacional de Composición per a Quartets de corda de la Universitat Tecnológica de Mara a Malàisia per la seua obra Pandemic Tales i, en 2022, un 2o premi en la modalitat d’Orquestra Sinfónica en el Concurs Internacional de Composición de Viena (Àustria) que organitza el Conservatori Franz Schubert, un 4o premi del Mestres Vision Awards International Composition Competition en Pekín (la Xina),un 3er premi del International Composition Competition Viena Classical Music Academy de Viena Àustria en la modalitat de música de cámara i recentment al juny ha rebut el primer premi en el 7o Concurs de Composición Sinfónica SEM de Sacile (Venezia) a conseqüència de la qual cosa la seua obra Coses que van succeir el 24 de Febrer va ser estrenada i editada a Suïssa.

A conseqüència d’aquest intens treball L’Orquestra del Palau de les Arts Reina Sofía de València, la Banda Sinfónica Municipal d’Alacant, el Quartet Iberoamericà de Kuala Lumpur, el Prisma Quartet de València, Aklarinet Leuka d’Alacant, L’Ensemble de València són algunes de les agrupacions professionals que tenen projectes amb Salines en els próximos mesos.

Además, la seua obra ha sigut editada per Unión Musical Españona, Pizzicato Verlag Helvetia i GTE Música.

Pedro Salines Robles estudié clarinet en el seu natal Requena i en els conservatoris de Buñol, València i Rotterdam. És en aquest óltimo conservatori on además de graduar-se en clarinet (cum laude) amb els professors Ab Vós i Walter Boeykens, es gradúa en dirección d’orquestra (excel·lent) amb Dan Admiraal i Arie van Beek. Actualment finalitza estudis de Composición en el CSMA d’Alacant. Ha dirigit com a titular, les bandes de Xera, Calanda, Ateneu Musical de la Vila Joiosa, Muro d’Alcoi, Teulada, Requena, Polop i Benidorm; i com a director convidat, la Jove Orquestra de la Comunitat Valenciana, Netherland Studenten Kamer Orkest, Banda Municipal de Palma, Orquestra Sinfónica del Conservatori de Rotterdam. Además, és professor d’Orquestra del Conservatori Professional Municipal de Benidorm.

ONE THOUSAND SECONDS OF EXORCISMS AGAINST HUMAN STUPIDITY. Pedro Salines

Va ser Mención Especial del Jurat en el Concurs Internacional de Composición *NOVIMUSICO de Nova Ligure a Itàlia a l’agost de 2021, i va ser el primer dels 6 sis guardons internacionals que ha rebut el compositor fins llavors.

La “Giura” destaqué l’obra per una escriptura de gran interés amb predomini i combinacions ‘coloristes’ particulars. En paraules del jurat “L’escriptura complexa, especialment en el camp de les fustes, fa que algunes páginas siguen de gran dificultat et́cnica en el seu conjunt. El domini et́cnico en el tracte de la plantilla instrumental confereix a la peça un alt nivell de qualitat “.

El plantejament formal aquestá estructurat per una sèrie de seccions cohesionades per la célula inicial i que es presenten seguint un tipus de sucesión de Fibonacci en els segons 100, 200, 300, 500, i 800… utilitzant els óltimos 200 segons per a tancar l’obra.

JALEO. Sixto Herrero

Naix com una obra en forma de suite per a quartet de saxofons i banda de música, en el qual cohabiten i subjauen diferents danses hispanoamericanes, des del flamenc, representat pel cant flamenc i el ritme per bulerías, els valsos i joropos veneçolans, danzones cubans, milongas i tangos argentins, i sambes brasileñas. La orquestación aquestá organitzada per a un quartet de saxofons com a grup de cámara solista, en el qual es poden donar canvi d’instruments entre els seus membres, i banda de música com grosso. La primera dansa que s’ha escrit dins de la forma de suite musical i subtitulada “De la bulería i el cant flamenc”, aquestá inspirada en el flamenc español. En aquesta peça subjau el ritme per bulerías i alegrías, intercalat pel ayeo d’un cant flamenc, és a dir, d’un tram inspirat en el “cante avant” plantejat en forma melismes com si d’un cante miner flamenc es tractara. En aquesta primera dansa, el quartet de saxofons, que en aquesta ocasión estará format per tres saxofons sopranos en sib i un baríto en mib, además d’actuar com a solista, introdueix la temática flamenca a partir d’elements sonors basats en el espectralismo musical, aconseguit mitjançant l’ús de et́cnicas esteses pròpies dels instruments. La banda de música representa el acompañamiento de la guitarra de manera metafórica sense abandonar en molts casos el concepte de grosso , también compleix amb la función de acompañar i contextualitzar sonora i motívicamente el discurs musical dels solistes.

LA CIUTAT. Sixto Herrero

Aquesta obra aquestá escrita per a gran banda sinfónica de música en un sol moviment en forma de Rapsòdia. Composta a partir de les maneres antigues Gregorianes usats a partir d’un nou concepte, la neomodalidad, et́cnica que permet aconseguir nous patrons modals amb els quals es diseñan les diferents seccions d’aquesta obra musical, especialment, les dues óltimas. L’obra representa, de manera conceptual, la ubicación territorial d’una ciutat i la seua evolución a través dels temps. Per a això, com a idea metafórica, la música comença descrivint el paisatge pertanyent a l’home de la prehistòria, del Paleolítico al Neolítico, del Homo Hábilis a l’Homo sapiens Sapiens, de l’home de les cavernes, de la pedra tallada, del seu art rupestre i musical a l’home sedentari que després de la aparición de l’escriptura, comença a crear els primers assentaments humans i com a conseqüència, les primeres ciutats que, moltes d’elles, es desenvoluparán fins a arribar als nostres temps, tal com hui les coneixem. Per tant, estem parlant de l’home pre- europeu i de l’herència urbana rebuda després del pas de les edats de la història occidental.

En resum, l’obra intenta descriure els diferents paisatges que van formar part d’una ciutat, partint d’un paisatge natural sense edificacions, del primer assentament humà en els seus postrimerías, de la creación de la primera ciutat i la seua transformación fins a nostres vaig donaŕas, descrit mitjançant la música, partint d’un material musical antic i transformándolo de manera paral·lela a la ciutat según les edats dt.́s representatives de la història d’occidental.

EL PLANETA DELS SIMIS. Jerry Goldsmith (1929-2004) Arranjament : Pablo Olivas

Una BSO experimental.

Altres compositors ja habían utilitzat música contemporánea i experimental en aqueixa época, però Goldsmith va ser el primer a fer-ho en un tútulo de gran éxito com aquest. Alguns la identifiquen com la primera banda sonora completament atonal en una película de Hollywood. Des dels tútulos de crédito, la música mostra clarament les seues intencions: una sèrie de percussions (filtrats a través d’un echoplex), un pequeño frasege de piano, diverses explosions en els metalls… és el so perfecte per a situar-nos en un món alienígena i primari.

Encara que a vegades la banda sonora es mou per terrenys dt.́s atmosférics mentre acompañamos als nostres astronautes a descobrir aquest extraño planeta, la música brilla en les seues contínues mostres de acción i violència orquestral. Aqueixa energía explota completament en l’extraordinària «The Hunt», escena que podran gaudir com colofón al concert.

Invitacions gratuïtes: es poden adquirir on – line en la dirección web https://bandasinfonica.eventbrite.es. Accés al recinte des d’una hora abans del concert.

Finançat pel festival ENSEMS

 

 


Entrada lliure, mitjançant invitació.

🔵  Adquireix la teua entrada en: