Carregant Esdeveniments

NUESTRAS BANDAS Y ORQUESTAS

IX CICLE LES BANDES DE LA PROVÍNCIA EN EL ADDA. SOCIETAT MUSICAL “L’HARMÒNICA” , Coix

18 setembre / 10:00h.

Preu: Gratuït

“ALACANT, LA MILLOR MÚSICA DEL MÓN”

Gonzalo Berná Pic. Director


Vicente Hipólito (pasodoble, 1995) de Jesús Mula Martínez (1942-2021)

 

Suite sencilla (1988) de Santiago Quinto Serna (1971)

Preludio

Canción

Danza

Marcha

 

Suite Alicantina (1970) de Ricardo Dorado Janeiro (1907-1988)

Preludie

Cançó de bressol

Jocs infantils

Dansa final

 

Contestanía Ibérica (2005) de José Vicente Egea Insa (1961)

 

Wahabitas (marxa mora, 1992) de Joan Enric Canet Todolí (1961)

 


Notes al programa

 

Vicente Hipólito (pasdoble, 1995) de Jesús Mula Martínez

 

Amb la programació d’aquest famós pasdoble, dedicat a l’il·lustre locutor alacantí Vicente Hipòlit, la Societat Musical “L’Harmònica” de Coix vol rendir un senzill homenatge a la figura del compositor i director recentment desaparegut, Jesús Mula Martínez.

Jesús Mula va començar els seus estudis musicals a l’Escola de Música “Art Musical” de Rafal i va continuar en els Conservatoris Superiors de Múrcia, Alacant i València, sent alumne d’eminents mestres com Manuel Serrano, Oscar Esplá i Moisés Davia. Està en possessió dels títols superiors de clarinet, piano, composició musical i direcció orquestral.

En 1963 va obtindre per oposició la plaça de clarinet en la Banda Municipal d’Alacant. En 1981 va obtindre la plaça de professor en el Conservatori Superior de Música “Oscar Esplá” d’Alacant, arribant a ser el seu director en 1986.

Durant tota la seua carrera professional ha estat vinculat fermament a la província d’Alacant, la seua cultura i les seues bandes de música, havent sigut director titular de la Unió Musical “Algueñense” de l’Alguenya, Unió Musical “L’Amistat” de Villafranqueza, Unió Musical “L’Artística” de Novelda i la Unió Musical de Calp-Ifach.

Al llarg de la seua carrera professional ha compost més de 100 obres registrades (pasdobles, música festera, obres per a banda simfònica, havaneres, marxes de processó i altres), moltes de les quals han sigut premiades i d’interpretació obligada en certàmens musicals.

 

Suite senzilla (1988) de Santiago Quinto Serna (1971)

El vast repertori simfònic per a banda té en la figura del compositor albaterense Santiago Cinqué una font inesgotable de recursos. Obres com a Esperit Gallec, Orión, Simfonia Hamlet, Rapsòdia Hernandiana o la Suite senzilla estan entre les obres més interpretades per conjunts de tot el món.

Aquesta alegre i senzilla suite de quatre parts és una de les seues primeres composicions i sorprén per la seua frescor i musicalitat. La primera part, Preludi, és un moviment juganer i dinàmic. La segona part, Cançó, és una melodia lírica plena de tendresa i matisos. La tercera part, Dansa, és un rítmic vals espanyol. L’última part és una Marxa que conclou aquesta entretinguda suite d’una manera més solemne i cita una vegada més el tema inicial.

 

Suite Alicantina (1970) de Ricardo Dorado Janeiro (1907-1988)

El mes de juny de 1970, l’Institut d’Estudis Alacantins, va convocar un Concurs per a premiar una obra per a Banda. En el paràgraf primer d’aquesta convocatòria deia el següent: “La música d’un poble representa un dels aspectes més destacats de la cultura d’aquest; per això, l’Institut d’Estudis Alacantins de l’Excma. Diputació Provincial, a proposta de la seua secció de Música i Folklore, convoca un concurs de composició d’obres per a Banda. Obres que, basant-se en el folklore musical de la província d’Alacant, resulten susceptibles de formar part del repertori de les Bandes de Música”.

La composició que va obtindre el premi per unanimitat va ser la Suite Alacantina de Ricardo Dorado i des de llavors s’ha convertit en una de les obres habituals en els concerts de les Bandes al nostre país.

 

Contestanía Ibérica (2005) de José Vicente Egea Insa (1961)

Aquesta obra naix com un xicotet tribut a la cultura ibèrica que es va desenvolupar a la regió dels contestans des del segle VAIG VEURE a. C. fins al segle III d. C. El desig de rendir aquest homenatge es vió acrescut després de la visita al Museu Arqueològic Provincial d’Alacant (MARQ) i posterior estudi d’aquesta interessant època històrica.

L’encàrrec d’aquesta composició per l’Excma. Diputació Provincial d’Alacant perquè servira com a obra obligada en els diferents certàmens de la Comunitat Valenciana, va ser l’ocasió perfecta desenvolupar aquesta idea.

Després d’una breu introducció, la peça s’estructura en sis seccions contrastades atenent les sis etapes característiques d’aquest procés d’aculturació. Acaba amb una gran coda a manera de resum amb una visió nova dels diferents elements compositius apareguts al llarg de l’obra. El llenguatge utilitzat es troba dins de la tonalitat expandida i atorga un alt grau de virtuosisme a la major part dels instruments que componen la Banda.

Wahabitas (marxa mora, 1992) de Joan Enric Canet Todolí (1961)

És una marxa mora del compositor Joan Enric Canet Todolí, publicada en Atzeneta d’Albaida en any 1992 i està dedicada a la Filà Wahhabites del barri alacantí de Sant Blas. Sens dubte, la música és un dels aspectes a destacar en aquesta festa. En aquest sentit, hem de retrocedir fins al segle XIX; moment en el qual les bandes de música s’uneixen a les Festes.

En pocs anys, la resta d’esquadres, files o filaes també es van fer acompanyar per la seua respectiva banda de música; afavorida per una època d’expansió i florida de les bandes civils de música. Des de finals del segle XIX i sobretot, amb l’inici del segle XX, l’Entrada de Moros i Cristians cobra una espectacularitat inusitada, denominant-se en els programes d’actes de l’època com el més cridaner i pintoresc acte de les festes.

Encara que bé és cert que ja existien altres composicions denominades marxes àrabs, expressament escrites per a l’Entrada de Moros; que ens fan pensar en una evolució gradual del pasdoble, amb la incorporació d’elements de percussió; fins a consolidar aquest gènere musical.

 


Entrada lliure, mitjançant invitació.

🔵 Reserva la teua entrada enviant un correu amb el teu nom i cognoms i les persones que assistiran al concert a:

  • protocolo.adda@diputacionalicante.es
  • Aforament limitat, màx. 2 entrades/persona.Les entrades es confirmaran i entregaran una setmana abans del concert.
  • Obertura de portes 1 hora abans del concert.
  • Recomanable l’ús de màscara.
  • Comptem amb el certificat de Qualitat Turística per la gestió de mesures de seguretat contra la propagació del COVID