VISUAL - ƀLBUMS
ADDAĀ·SIMFƒNICA

De les vivĆØncies que tenim sobre l’escenari, hi ha moments que per diferents motius, queden gravats en la memĆ²ria.
ā€¦D’aquests ingredients s’han creat els Visual Albumsā€¦

La mort de Cleopatra

Ā 

ā€œCleopatraā€ Ć©s una cantata o escena lĆ­rica trĆ gica, amb textos de Pierre-Ange Vieillard, composta en 1829 per al Premi de Roma, establida en 1803 en la Vila MĆ©dici. Berlioz, lluny de seguir la moda i compondre una cosa convencional, va presentar una obra plena de dramatisme i de les habilitats orquestrals prĆ²pies del mĆŗsic francĆ©s. Havia arribat a una conclusiĆ³: ā€œā€¦Per quĆØ no deixar-me anar i escriure des del cor?”. ā€œLa mort de Cleopatraā€, Ć©s una de les favorites de les mezzo-sopranos a les sales de concerts, existint gravacions de veus com Janet Baker, Jessye Norman o Violeta Urmana. AcĆ­ l’escoltarem en la veu de l’alemanya Stefanie IrĆ”nyi.

The Chick Corea Trombone Concerto

Ā 

Chick Corea va ser un gran pianista, teclista i compositor de jazz que va guanyar vint premis Grammy. A l’Ćŗltima part de la seva carrera va explorar la mĆŗsica clĆ ssica contemporĆ nia component el seu primer concert per a piano i la seua peƧa insĆ­gnia, ā€œSpainā€, per a orquestra completa, que va interpretar el 1999 amb la London Philarmonic Orchestra. Aquesta obra va ser estrenada lā€™abril passat per la FilharmĆ²nica de Nova York i amb el mateix solista. Va ser Joseph Alessi qui va demanar a Chick Corea que creĆ©s un concert per a trombĆ³. S’havia d’haver estrenat el 2021, amb el compositor tocant les parts de piano, perĆ² el febrer d’aquell any va morir. Estem, doncs, davant de l’Ćŗltima composiciĆ³ per a orquestra clĆ ssica de Chick Corea.

“La noche de los mayas”

Ā 

En els Ćŗltims sis anys de la seua vida, el compositor va escriure mĆŗsica per a diverses pelĀ·lĆ­cules entre les quals va estar ā€œLa noche de los mayasā€, que es va estrenar el 7 de setembre de 1939 a la ciutat de MĆØxic. DesprĆ©s de la mort de Revoltes, amb 40 anys, el compositor i violinista alemany Paul Hindemith, en un viatge a MĆØxic va conĆ©ixer a Rosaura Revoltes, germana de Silvestre i fascinat per la mĆŗsica de ā€œLa noche de los mayasā€ va fer un arranjament musical, seleccionant material original de Revoltes, en una suite en dos moviments. Vint anys desprĆ©s va ser el compositor i director d’orquestra mexicĆ  JosĆ© Ives-Limantour qui va adaptar la composiciĆ³ enriquint-la amb parts musicals que no es van incloure en la pelĀ·lĆ­cula. Aquesta versiĆ³, on en la percussiĆ³ s’inclouen instruments prehispĆ nics, Ć©s la que acĆ­ escoltarem.

Nits als jardins d’Espanya. Impressions musicals per a piano i orquestra

Ā 

Diversos musicĆ²legs han qualificat ā€œNoches en los jardines de EspaƱaā€ com ā€œuna de les obres mĆ©s belles de Fallaā€, que Ć©s com dir ā€œuna de les obres mĆ©s belles del mĆ©s gran dels compositors espanyolsā€. En principi va ser concebuda com tres ā€œnocturnsā€ per a piano encara que al final va ser no un concert sinĆ³, com indica el seu tĆ­tol en la partitura, unes ā€œimpressions simfĆ²niquesā€ on el piano s’inspira en la guitarra creant l’orquestra un halo sonor indecĆ­s en els inicis i de colors mĆ©s clars en el moviment final. L’obra va ser escrita entre 1911 i juliol de 1915, durant el perĆ­ode parisenc del compositor gaditĆ , encara que fora conclosa durant la seua estada a Barcelona. Estava dedicada al gran pianista catalĆ  Ricardo ViƱes, Ć­ntim amic del compositor. Es va estrenar en el Teatre Real de Madrid el 9 d’abril de 1916, amb JosĆ© Cubiles al piano i la direcciĆ³ del mestre Enrique FernĆ”ndez ArbĆ³s, que va ser qui va encarregar l’obra a Falla.

Danses SimfĆ²niques

Ā 

Entre les obres concertants simfĆ²niques mĆ©s importants de Rachmaninov figuren aquestes ā€œDanses simfĆ²niquesā€ compostes per a una orquestra molt nodrida, ja que als instruments habituals de vent suma un clarinet baix, un saxofon, un contrafagot, percussiĆ³ completa amb xilĆ²fon, campanetes i campana, arpa, piano i la corda. Va ser estrenada a FiladĆØlfia el 3 de gener de 1941 sota la direcciĆ³ de EugĆØne Ormandy. Ɖs l’Ćŗltima obra de Rachmaninov, escrita tres anys abans de la seua defunciĆ³, i era part de la mĆŗsica per a un ballet inacabat. Al principi els moviments portaven els tĆ­tols segĆ¼ents: ā€œEl diaā€, ā€œCrepuscleā€ i ā€œMitjanitā€, perĆ² el propi Rachmaninov va decidir finalment suprimir aquestes denominacions en la partitura definitiva.

Poema DivĆ­

Ā 

Composta en 1904 durant una llarga estada de Scriabin fora de RĆŗssia. Aquesta simfonia Ć©s representativa del perĆ­ode transitori de Scriabin, quan se sent influĆÆt per Wagner desprĆ©s dels seus anys sota els influxos de Chopin i Liszt. L’obra va ser estrenada a ParĆ­s el 29 de maig de 1905 sota la direcciĆ³ d’Arthur Nikisch. Ɖs una composiciĆ³ superior a les seues dues simfonies anteriors ja que en la Tercera es reflecteixen les aspiracions filosĆ²fiques i religioses de Scriabin, d’acĆ­ la seua denominaciĆ³ ā€œPoema divĆ­ā€. Els tres moviments de la simfonia s’interpreten sense interrupciĆ³ i la forma del conjunt, tenint en compte els subtĆ­tols i les nombroses indicacions d’ordre psicolĆ²gic que jalonen la partitura original, Ć©s el d’un vertader poema simfĆ²nic.

La gran gesta

Ā 

ā€œAbsolut Jestā€, va ser composta per a la commemoraciĆ³ del Centenari de la SimfĆ²nica de San Francisco, que la va estrenar al marƧ de 2012. L’obra estĆ  escrita per a un quartet de corda amplificat i orquestra que en un moviment incorpora mĆŗsica de Beethoven, especialment dels seus Ćŗltims quartets de corda i dels scherzos de la Quarta i la Novena de les seues simfonies, al costat del material original d’Adams. El tĆ­tol, va explicar que havia d’entendre’s en termes del significat llatĆ­ de la paraula: gesta, gestesā€¦ La crĆ­tica, especialment desprĆ©s de l’obra revisada que Ć©s la que s’interpreta actualment, la va qualificar com ā€œun treball d’imaginaciĆ³ fabulosa i energia innovadoraā€.

El crit final

Ā 

Va ser estrenada a Leningrad el 21 de novembre de 1937 desprĆ©s de ser escrita en tres mesos. Va ser definida pel seu autor com la ā€œresposta d’un compositor a unes justes crĆ­tiquesā€, un any desprĆ©s de la controvertida estrena de ā€œLady Macbethā€. XostakĆ³vitx escriu per a l’estrena de la seua Cinquena Simfonia: ā€œNo tot ha tingut el mateix valor en les meues obres precedents. Hi ha hagut fracassos. En la meua Cinquena simfonia m’he esforƧat perquĆØ l’oĆÆdor senta en la meua mĆŗsica l’acciĆ³ d’un esforƧ de direcciĆ³ de la intelĀ·ligibilitat i de la senzillesaā€. Ɖs considerada una obra autobiogrĆ fica per la qual travessa el drama viscut i superat pel compositor i que es conclou amb el crit final de victĆ²ria o desafiament.

Petrushka

Ā 

ā€œAbans de comenƧar “La ConsagracioĢn de la Primavera”, una tasca llarga i Ć rdua, vaig decidir refrescar la meua ment component una obra orquestral en la qual el piano exercira el paper principal; una espĆØcie de KonzertstuĢˆck.ā€. ā€œFixem l’escenari de l’accioĢ: la fira i les seues multituds; els llocs i les paradetes; el xicotet teatre tradicional; la figura del director del espectaĢcle amb tota la seua gamma de trucs; el despertar a la vida de les marionetes; Petrushka, el seu rival i la ballarina, i la seua tragĆØdia amorosa, que culmina i finalitza amb la mort de Petrushkaā€.

Igor Stravinski

Romeo i Julieta

Ā 

Ā 

ProkĆ³fiev va compondre en 1935 ā€œRomeo i Julietaā€, el primer gran ballet del perĆ­ode soviĆØtic del compositor. ā€œRomeo i Julietaā€ va ser en 1935 la primera adaptaciĆ³ coreogrĆ fica duradora, en la histĆ²ria de la mĆŗsica, del drama de Shakespeare.

Mentre la Suite nĆŗmero 2 Ć©s una sĆØrie de retrats psicolĆ²gics i de moments dramĆ tics, la Suite nĆŗmero 1 estĆ  integrada per escenes purament de dansa o lirisme. En l’Ćŗltim i setĆ© dels nĆŗmeros que la integren, la ā€œMort de Teobaldoā€, els famosos quinze colps que segellen la mort del cosĆ­ xicotet de Julieta i rival de Romeo, conclouen la ā€œSuite 1ā€ en una marxa fĆŗnebre tan rude com trĆ gica.

Una enĆØrgica obra escrita amb una facilitat sobrehumana

Ā 

XostakĆ³vitx escriu en 1947 la ā€œObertura Festivaā€ per a commemorar el trenta aniversari de la revoluciĆ³ d’octubre de 1917, una obra que seria executada per primera vegada el 6 de novembre de 1954 a Moscou.

El musicĆ²leg Lev Lebedinsky relata una anĆØcdota quan XostakĆ³vitx li va fer asseure’s al seu costat mentre componia: ā€œLa velocitat amb la qual va escriure va ser realment sorprenent. A mĆ©s, quan escrivia mĆŗsica lleugera era capaƧ de parlar, fer bromes i compondre simultĆ niament, com el llegendari Mozart. va riure i va riure, i mentrestant el treball estava en marxa i la mĆŗsica estava sent escrita.ā€

No obstant aixĆ², no hi ha cap signe de pressa en la vibrant Obertura Festiva.

Un ritme implacable

Ā 

Dedicat a Ida Rubinstein

Un ritme implacable, un llarg i ininterromput crescendo. Aconseguint que tot continue sent igual i, alhora sempre diferent, Ravel inventa el prodigi de la variaciĆ³ reiterativa.

Ravel va dir: ā€œNo es tracta acĆ­ d’introduir a l’audiĆØncia en un cercle estĆ tic, sedant i hipnotitzador, sinĆ³ de projectar-la a travĆ©s d’un calculat increment de dosiĀ tĆ­mbrica, textural i dinĆ mica cap a un orgiĆ stic clĆ­max conclusiu.ā€

La fi de tots els valsos

Ā 

La Valse Ć©s un poema coreogrĆ fic per a orquestra de Maurice Ravel compost entre 1919 i 1920, convertit en l’apoteosi del vals vienĆ©s, una quasi dansa de derviches, fantĆ stica i fatal…Ā  La guerra havia canviat profundament el punt de vista de Ravel, i “The Waltz” tenia ara una conclusiĆ³ demonĆ­aca i explosiva, en la qual el salvatgisme de l’escena queda plasmat en algunes de les orquestracions mĆ©s extraordinĆ ries de Ravel.

No valdria mƩs entregar-se a la fe?

Ā 

Estrenada a Sant Petersburg, sota la direcciĆ³ del compositor, el 5 de novembre de 1888. Igual que la Quarta, aquesta Cinquena estĆ  marcada sota el signe del ā€œfatumā€, del destĆ­. El mateix autor aixĆ­ ho assenyala en la fulla d’esbossos de les seues directrius: ā€œIntroducciĆ³, submissiĆ³ total davant el destĆ­. Allegro, murmuris, dubtes, retretsā€¦ No valdria mĆ©s entregar-se per complet a la fe?ā€. En un altre moment d’aqueixos esbossos parla del consol i de ā€œun raig de llumā€ per a concloure: ā€œNo, cap esperanƧaā€.Ā 

La flor de les aigĆ¼es i la mort de l’amor

Ā 

Ɓngeles Blancas, sopranoĀ 

El seu PoĆ©me de lā€™ Amour et de la Mer va posar mĆŗsica a uns versos escrits pel seu amic Maurice Bouchor, dos textos exquisidament romĆ ntics: La Fleur dĆ³nes eaux (La flor de les aigĆ¼es) i La mort de lā€™amour (La mort de l’Amor). D’aquesta obra s’ha destacat la seua bellesa, la lĆ­nia melĆ²dica i l’Ćŗs de l’harmonia. Chausson va iniciar l’obra en 1882 perĆ² no la va concloure fins a quasi deu anys mĆ©s tard, dedicant-la a Henri Duparc. La primera audiciĆ³ va ser el 21 de febrer de 1893 a BrusselĀ·les, amb el compositor al piano i el tenor DesirĆ© Demest en la part vocal. abraƧa l’Ć nima.

Descobreix la intimitat

Ā 

Ravel intenta evocar l’elegĆ ncia prĆ²pia d’una recepciĆ³ cortesana aixĆ­ com el grĆ cil moviment d’una xicoteta princesa espanyola, com la pintada per VelĆ”zquez, mentre realitza les delicades piruetes de la dansa, que simula els moviments d’un paĆ³

La bellesa d’escoltar

Ā 

L’emotiva sinceritat i sense pretensions de l’Adagio de Samuel Barber, dĆ³na veu a tants recordsā€¦

MĆŗsica que alimenta, traspassa i alhora abraƧa l’Ć nima.

La mĆŗsica necessita espai per a respirarā€¦

NomĆ©s es necessiten uns pocs segons per a endinsar-se en el mĆ³n sonor enterament propi de Sibelius. Una meditaciĆ³ orquestral exquisida, d’una intensitat quasi mĆ gica, creant colors des del mes profund de l’esperit.

L’amor com a resposta a totā€¦

Ginesa Ortega, cantaora

David Romero, bailaor

Sagar Fornies, ilĀ·lustrador

En 1914, la cĆØlebre bailaora Pastora Imperio va encarregar una obra a Manuel de Falla per a poder cantar i ballar les llegendes que la seua mare li contava quan era xiqueta. D’aquella peticiĆ³ va nĆ ixer aquesta partitura, la mĆ©s universal del compositor gaditĆ . Sensible amb la recuperaciĆ³ i projecciĆ³ del cante jondo, el va elevar amb aquesta obra a la categoria d’art de primer ordre. ForƧa i passiĆ³ al costat d’encanteris i fĆ³rmules mĆ giques, per a gaudir d’un flamant romanƧ.

Ā 

Sentiments d’introspecciĆ³ emocional, en una simfonia essencial

La turbulĆØncia emocional de les obres mestres madures de Tchaikovsky, sovint suggereixen una qualitat confessional al voltant de la qual Ć©s temptador construir una narrativa.Ā El tĆ­tol que Tchaikovsky proposaĀ ā€œPathĆ©tiqueā€, que suggereix “sofriment apassionat” en el seu context rus,Ā fa suposar que hi haĀ un programa darrere de la simfonia, no obstant aixĆ², el compositor mantĆ© el misteri.Ā La simfonia sembla encoratjar la idea que d’alguna manera, potser dins de la nostra ingenuĆÆtat, podem reptar, fins a apostar, amb el destĆ­.

Sentiments d’introspecciĆ³ emocional, elegĆ ncia, sentit trĆ gic i transcendent dramatisme, tot aixĆ² en una simfonia essencial.

Sent el vent, l’aigua, la tempesta…!

La sisena simfonia de Beethoven t’evocarĆ  sentiments com l’amor que el compositor va expressar per la naturalesa.

Sent el vent, l’aigua, la tempesta… forces telĀ·lĆŗriques que t’atraparan. Sigues part d’aquesta aventura VISUAL ALBUM al costat del mestre Josep Vicent en aquest video-debut, el primer d’un recorregut per les grans mĆŗsiques de la histĆ²ria.

Ā 

Una petjada inesborrable en la histĆ²ria de la mĆŗsica americana!

Creada per George Gershwin en 1924, en la qual es combinen elements de mĆŗsica clĆ ssica amb efectes d’influĆØncia jazzĆ­stica. L’obra es va estrenar el 12 de febrer de 1924 en el Aeolian Hall de Nova York, en un concert titulat “Un experiment en mĆŗsica moderna” (An Experiment in Modern Music), dirigit per Paul Whiteman i la seua banda, amb Gershwin al piano. ā€‹

La simfonia mƩs rƭtmica i alliberadora de L.v.Beethoven!

Estrenada a Viena el 8 de desembre de 1813. La setena simfonia de Beethoven representa el ritme vital, l’apoteosi de la dansa, pura energia cinĆØtica que t’atraparĆ  fins a l’Ćŗltim concorde.

ā€œL’obra mĆ©s captivadora de la nit va ser la inefable Setena simfonia de Ludwig van Beethoven. Josep Vicent va abordar la seua interpretaciĆ³ coneixent plenament la capacitat de resposta de l’instrument orquestral, la qual cosa li va permetre fer una direcciĆ³ intensa en rĆ­tmica, detallista en articulaciĆ³, idiomĆ tica en frasege i expansiva en dinĆ miques, aspectes que van afavorir la seua particular empremta dansaire amb eloqĆ¼ent impacteā€. Revista Scherzo

El nostre ineludible destĆ­ en una simfoniaā€¦

Tchaikovsky (Votkinsk, 1840- Sant Petersburg 1893), aconsegueix tota una exaltaciĆ³ de sentiments en la seua Quarta Simfonia. Alegries que ens fan oblidar-nos de nosaltres mateix, encara que sempre finalment acabe apareixent el nostre destĆ­ ineludible.

Una obra essencial del segle XX

Obra essencial del segle XX que reflecteix com poques l’expressivitat que pot aconseguir una orquestra en ritme, en espectre dinĆ mic i en color sonor. El ballet que Stravinski compon desprĆ©s de tindre una ā€œvisiĆ³ fugaƧā€ en la qual, en una cerimĆ²nia ritual, els ancians savis estan asseguts en cercle mentre una jove Ć©s sacrificada. La jove ha de dansar fins a morir per a propiciar als dĆ©us de la primavera. Basada en melodies simples de carĆ cter folklĆ²ric, aquesta obra presenta tambĆ© grans novetats que no van ser massa ben rebudes pel pĆŗblic que va assistir a l’estrena a ParĆ­s l’any 1913.

La forƧa i la tendresa de Beethoven

ā€œSERIOSOā€ de Beethoven (arr. Mahler), mĆŗsica que revela emocions inexpressables amb paraules. La forƧa i la tendresa amb les quals el mestre Josep Vicent ens farĆ  viatjar al costat dā€™ADDA SIMFƒNICA.

Una llegenda immortal…

ā€œUn dels treballs instrumentals mĆ©s substancials d’Igor Stravinsky: la Suite de L’ocell de foc en la versiĆ³ de 1919. Des dels seus tres primers nĆŗmeros englobats en una imaginĆ ria escena de presentaciĆ³, es va poder apreciar la cura donada pel director, indicant amb detall el sentit descriptiu de cada passatge en un exercici precĆ­s d’embastat musical, en el qual so i ritme eren les puntades necessĆ ries per al seu ordit. Els contrastos aconseguits en l’Himne final deixaven clar com el director estĆ  en aqueixa reptadora i difĆ­cil senda de modelar un instrument al seu gust i sentir estĆØtics amb l’exclusiu distintiu de ser el seu fundador i haver triat a cadascun dels seus components, assumint amb sentit i professionalitat una clara responsabilitat artĆ­stica. El crescendo que tanca aquesta apassionada suite, va enfervorir al pĆŗblic en una eixordadora ovaciĆ³ que deixava estupefactes d’emociĆ³ als espectadorsā€. Revista Scherzo

L’atemporalitat de Beethoven

El 2020 va ser l’any Beethoven, el compositor que va revolucionar la histĆ²ria de la mĆŗsica. Les seues melodies ens han inspirat profundament per a afrontar moments difĆ­cils, sentint-nos mĆ©s units que mai.

Celebrem a aquest colossal geni amb la interpretaciĆ³ d’una de les seues creacions mĆ©s atemporals, l’obertura Coriolan de la mĆ  del nostre director titular Josep Vicent.

El misteri del mĆ©s enllĆ  en un viatge sonor-espacial Ćŗnic

Inspirada en els viatges espacials, en l’home sobre la lluna, en les estreles i en els confins de l’Univers. Rodrigo va escriure les notes de programa en la seua estrena a Houston en 1978: ā€œā€¦l’obra pot classificar-se com a Poema SimfĆ²nic, encara que amb marcat carĆ cter abstracte, perquĆØ la seua mĆŗsica no tĆ© la histĆ²ria o contingut descriptiu normalment associat amb aquest gĆØnere. No obstant aixĆ², a l’inici i al final, hi ha tocs de timbal que s’esvaeixen en la distĆ ncia, amb el propĆ²sit d’evocar en l’oient el sentit de misteri associat amb ā€˜el mĆ©s enllĆ ā€™.ā€ Endinsa’t en aquest onĆ­ric viatge al mĆ©s enllĆ  al costat dā€™ADDAĀ·SIMFƒNICA, dirigida pel mestre Josep Vicent i les extraordinaries ilĀ·lustracions de Sagar Fornies

Un cant a la resistĆØncia pacĆ­fica

ā€œShostakovich troba una manera per a expressar a travĆ©s de la seua veu, l’esperit i el missatge del conjunt d’Ć©ssers humans coetanis a la creaciĆ³ de l’obra i que van viure aquella enorme barbĆ rie. Leningrad Ć©s doncs el mĆ©s gran cant a la resistĆØncia pacĆ­fica i al poder de regeneraciĆ³ de la mĆŗsicaā€. Josep Vicent

La bellesa mĆ©s ā€œClĆ ssicaā€

ProkĆ³fiev li va donar el tĆ­tol de ClĆ ssica a causa del seu estil neoclĆ ssic, inspirat en Haydn. La simfonia s’ha convertit en una de les peces mĆ©s populars del compositor. Aquesta peƧa forma part de lā€™Ć€lbum ā€œMusic for Emotionsā€ dā€™ADDAĀ·SIMFƒNICA i el mestre Josep Vicent, guardonat amb el ā€œMELƓMANO de OROā€ de la prestigiosa revista de mĆŗsica clĆ ssica.

Ritme, ritme, ritme!

Short Ride in a Fast Machine Ć©s una peƧa alegrement exuberant, brillantment anotada per a una gran orquestra. Short Ride in a Fast Machine presenta les caracterĆ­stiques minimalistes: repeticiĆ³, ritme constant i, potser el mĆ©s important, un llenguatge harmĆ²nic amb ĆØmfasi en la consonĆ ncia com res en la mĆŗsica artĆ­stica occidental en els Ćŗltims 500 anys. Adams no Ć©s un artista simple o de ment simple. La seua preocupaciĆ³ ha sigut inventar mĆŗsica que siga familiar i subtil. Malgrat els seus trets minimalistes, la seua mĆŗsica estĆ  plena de sorpreses, sempre encantadores en la resplendor de la seua sonoritat, i energia generada pel seu moviment harmĆ²nic. Michael Steinberg